tel. 505 121 550

Holowanie samochodu – co musisz wiedzieć !?

Holowanie samochodu – co warto wiedzieć.

Na drodze są sytuacje, w których bardzo przydaje się pomoc drugiego kierowcy, który pomoże holować nasz samochód. Powodem unieruchomienia pojazdu może być brak paliwa ale też wypadek, kolizja ale też awaria techniczna. Przykłady można mnożyć. Jak powinno przebiegać holowanie samochodu? Co stanowią przepisy? Kiedy można holować samochód, a kiedy trzeba wezwać pomoc drogową? Odpowiemy na wszystkie Twoje pytania!

 

Holowanie samochodu wymaga odpowiedniego przygotowania kierowców i pojazdów, a także zastosowania się do przepisów ruchu drogowego. Muszą zostać spełnione określone wymagania techniczne.

 

Pojazd holujący musi być cięższy od auta holowanego, a także powinien dysponować odpowiednią mocą silnika. Trzeba zachować pewne proporcje. Ciężkie auto klasy premium, z mocnym silnikiem bez problem poradzi sobie z holowaniem auta kompaktowego. Gdy role się odwrócą, mniejszemu i słabemu pojazdowi będzie trudno holować cięższe auto, a dodatkowo stwarza to zagrożenie w ruchu.

 

Pojazd holowany nie może mieć uszkodzonych elementów układu kierowniczego, układu hamulcowego i świateł. Czyli auto po lekkiej stłuczce, z rozbitym przednim reflektorem nie może być holowane. Wówczas należy wezwać pomoc drogową. Oni zazwyczaj dysponują odpowiednią wiedzą i doświadczeniem w procesie likwidacji szkody.

Jak holować samochód osobowy?

 

Wiemy już, że auto musi mieć sprawny układ hamulcowy, układ kierowniczy, a także oświetlenie zewnętrzne. Należy mieć świadomość, że w aucie holowanym może nie działać wspomaganie układu kierowniczego  (np. po awarii silnika), co wymaga przyłożenia dużej siły podczas kręceniu kierownicą. W tej sytuacji nie będzie też działać wspomaganie układu hamulcowego, przez co konieczne będzie silniejsze dociskanie pedału hamulca. Na koniec, oba pojazdy, zarówno holujący jak i holowany muszą mieć opłacone ubezpieczenie OC. W przypadku uszkodzeń, spowodowanych podczas holowania, szkody są likwidowane z OC auta holującego.

Jakich pojazdów nie wolno holować?

 

Samochodów z automatyczną skrzynią biegów. Teoretycznie niektórzy producenci pozwalają na holowanie na niedużych dystansach i z limitowaną prędkością, jednak grozi to uszkodzeniem skrzyni biegów. Najlepiej w ogóle nie ryzykować i wezwać pomoc drogową. Naprawa albo wymiana skrzyni biegów to zazwyczaj ogromny wydatek, wielokrotnie wyższy niż koszt holowania.

Nie holujemy pojazdów z napędem elektrycznym i hybrydowych. Wśród specjalistów są tu pewne różnice zdań ale ryzyko jest zbyt duże. Radzimy skorzystać z lawety.

 

Nie wolno holować samochodów z zawieszeniem hydropneumatycznym i pneumatycznym, w których doszło do awarii silnika. Jeśli nie pracuje silnik, zawieszenie ulegnie uszkodzeniu podczas holowania. Podobnie gdy w pojeździe z takim zawieszeniem doszło do rozszczelnienia zawieszenia.

 

W przypadku samochodów z napędem 4×4 wolno holować te, których układ napędowy umożliwia odłączenie jednej osi. W przypadku stałego, permanentnego napędu na obie osie, auta holować nie wolno.

Nie wolno holować aut na autostradach!. W takiej sytuacji pozostaje wezwanie pomocy drogowej.

Warto zapoznać się z instrukcją samochodu. Znajdziemy tam informacje na temat możliwości lub zakazu holowania.

Co jest niezbędne do holowania samochodu osobowego?

 

Linka holownicza o długości od 4 do 6 metrów. Wytrzymałość linki musi być adekwatna do masy holowanego auta. Większość  dostępnych na rynku lin holowniczych umożliwia holowanie aut o masie do 3,5 tony.

Sztywny hol o długości do 3 m – stosowany raczej przy holowaniu aut dostawczych i ciężarowych.

Trójkąt ostrzegawczy – musi znajdować się na wyposażeniu każdego samochodu

 

 

Jak przygotować auto do holowania za pomocą liny holowniczej?

 

Mocujemy linkę holowniczą w aucie holującym. Samochód zazwyczaj posiada stałe ucho holownicze (pod zderzakiem), albo może wymagać wkręcenia ucha holowniczego. Ucho takie znajdziecie w zestawie z narzędziami lub w okolicy koła zapasowego. Miejsce do wkręcenia ucha holowniczego najczęściej znajduje się pod zaślepką w zderzaku. Ucho w zależności od modelu auta, należy wkręcać zgodnie z ruchem wskazówek zegara lub przeciwnie. Linki holowniczej nie zaczepiamy do haka holowniczego.

 

W następnej kolejności mocujemy hol w aucie holowanym. Najczęściej w przednim zderzaku znajduje się stały hak albo miejsce do wkręcenia ucha holowniczego. W samochodzie holowanym montujemy trójkąt ostrzegawczy tak, aby był dobrze widoczny. Np. na tylnej szybie, na zewnątrz itd.

W obu pojazdach włączamy światła mijania. Nie wolno włączać świateł awaryjnych w aucie holującym i holowanym. Nie używamy również świateł do jazdy dziennej.

 

Jeśli linka holownicza nie ma biało-czerwonego oznaczenia, należy na niej umieścić chorągiewki w kolorze czerwonym lub żółtym aby linka była bardziej widoczna.

Ustalcie sposób porozumiewania się. W razie kłopotów kierowca auta holującego będzie wiedział kiedy się zatrzymać.

Tak przygotowany zespół pojazdów jest gotowy do holowania.

Technika holowania – czyli jak to się robi?

 

Na trasę należy wybrać drogi o możliwie małym natężeniu ruchu i prostym układzie skrzyżowań. Samochody powinny poruszać się płynnie. Należy unikać szarpania i gwałtownych manewrów. Lina holująca powinna być zawsze napięta. Zwłaszcza podczas ruszania ze skrzyżowania. To zadanie spoczywa na kierowcy pojazdu holowanego. Manewry muszą  być sygnalizowane przez obydwa pojazdy.

Szczególną ostrożność należy zachować na przejściach dla pieszych. Właściwie oznakowana lina holownicza zapobiegnie wtargnięciu pieszego pomiędzy pojazdy.

Przepisy a holowanie samochodu.

 

Większość wymagań prawnych przy holowaniu pojazdów opisaliśmy powyżej. Niemniej w formie listy wymagań zamieszczamy wymagane prawem warunki holowania.

 

Maksymalna prędkość w terenie zabudowanym – do 30 km/h.

Maksymalna prędkość w terenie niezabudowanym – do 60km/h.

Pojazd holujący i holowany mają włączone światła mijania, również przy dostatecznej widoczności.

W pojeździe holowanym znajduje się kierowca, posiadający uprawnienia do kierowania pojazdem.

Samochód holujący i holowany są połączone ze sobą w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy (wyjątkiem jest sytuacja, w której holuje się motocykl – musi mieć on możliwość łatwego odczepienia się w razie konieczności.

Holowany samochód posiada z tyłu trójkąt ostrzegawczy.

Pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe za pomocą specjalnej lampy.

Odległość między autami przy połączeniu giętkim (linka) może wynosić od 4 do 6 m.

Odległość między autami przy połączeniu sztywnym może wynosić maksymalnie 3 m.

Linka powinna być oznakowana naprzemiennymi pasami białymi i czerwonymi, albo zaopatrzona w chorągiewki w kolorze żółtym lub czerwonym.

Nie wolno holować aut z niesprawnym układem kierowniczym i z niesprawnymi hamulcami.

Nie wolno holować aut na autostradzie.

Jeśli w samochodzie niesprawny jest układ hamulcowy – nie wolno holować auta przy użyciu liny holowniczej. Wówczas należy użyć sztywnego holu.

Jeśli działanie układu hamulcowego zależne jest od działania silnika, a ten jest uszkodzony, pojazd wolno holować tylko przy użyciu sztywnego holu.

 

 

 

Holowanie samochodu może okazać się konieczne w wielu sytuacjach na drodze. Jednakże samo holowanie to proces bardzo trudny, męczący i niebezpieczny. Dlatego w wielu przypadkach warto skorzystać z oferty pomoc drogowa Gdańsk 24 h/7. Minimalizujemy w ten sposób ryzyko dalszych uszkodzeń i podwyższonych kosztów naprawy. Wielu kierowców obawia się wysokich kosztów za transport lawetą. Zadzwoń (+48 505-121-550) do Pomoc Drogowa Gdańsk nativetransport.pl. Oferujemy darmową pomoc drogową i pojazd zastępczy z Polisy OC sprawcy(jeżeli jesteśmu poszkodowanymi)  holowanie (laweta) pojazdów uszkodzonych podczas zdarzeń drogowych jak kolizje i wypadki.